Ooit, tijdens de nachten waarin mijn vrouw moeite had om te slapen, deed ze haar ogen dicht, ging op haar rug liggen en zei: “leer me om te slapen”. Met mijn meest sussende stem, gaf ik haar de volgende instructies.

“Sluit je ogen en laat alles gaan. Alles wat je had kunnen doen vandaag is gebeurd. Alles waar je nog aan zou moeten denken zou ook morgen kunnen. Nu is het tijd om je lichaam wat rust te gunnen. Ook je spieren ontspannen. Laat jezelf in het bed zinken. Laat je spieren uitspreiden en het bed je gewicht opvangen. Begin met je ademhaling licht te vertragen en iets dieper. Als er gedachten opkomen, laat ze weer vertrekken net als wolken. Verleg je aandacht niet naar gedachten; laat ze verspreiden en desintegreren. Vertraag je ademhaling nogmaals een klein beetje meer en adem nog wat dieper in. Laat jezelf verder zinken in je bed, en laat alles gaan”.

Slapen is een vaardigheid

Niet iedereen weet hoe hij of zij kan slapen. Je zou misschien aannemen dat slapen een natuurlijke vaardigheid is die iedereen bezit, echter is het, net als de meeste natuurlijke vaardigheden, iets dat sommige mensen goed ontwikkeld hebben en anderen een stuk minder. Als jouw capaciteit om in slaap te vallen slecht ontwikkeld is, kan het versterkt worden. Een manier hiervoor is om nachtelijke instructies te ontvangen, het beste geleverd door iemand met een verzachtende stem die jou kan meenemen naar een andere geestelijke staat en die jou kan begeleiden van wakker naar dromen en uiteindelijk in slaap kan doen belanden. (zoek eens op slaap meditatie op Youtube). Na genoeg herhaling en oefening train je je geest en je lichaam steeds meer om in slaap te vallen en het ook te borgen in je systeem. Uiteindelijk zal de stem vervagen in de routine van het ontspannen van spieren, diepere ademhaling, en voorbijgaande gedachten.

Sommigen weten wel hoe ze kunnen slapen, maar lijken het onder stress te vergeten. Gedachten blijven zo hardnekkig dat de somatische routine van ademhalen en laten gaan worden overschreven door mentale activiteit. Als je merkt dat je je in deze staat begeeft, kun je op verschillende manier je gedachten tot rust brengen, ontdoen van de kracht, en ze ondergeschikt maken aan andere sterke processen die vanuit jezelf komen. Hier zijn 3 benaderingen om het probleem van slapeloosheid door mentale overactiviteit aan te pakken.

De waarheid vertellen

Vaker wel dan niet, gaan de gedachten die mensen dwarszitten wanneer ze proberen te slapen over zaken die ze niet tegen anderen gezegd hebben en wel hadden willen zeggen. Op de oppervlakte lijken je gedachten wellicht niet hierover te gaan, maar kijk eens dieper om zeker te zijn. Zoals Brad Blanton zei, “leugens zijn de bron van alle stress”. Wie zijn degenen die verschijnen in jouw overpeinzingen? Zijn er nog zaken die je niet hebt afgerond met hen? Ben je bang dat sommigen ergens achter zouden komen? Zijn er dingen waar je je slecht over voelt, dingen die je wel of juist niet had moeten doen in je relatie? Is er een relationele dynamiek waarin je je ontkracht voelt, zonder vrijheid om je stem te gebruiken wat je echt denkt? Doe je je anders voor dan wat je bent? Als je op één van deze vragen ja als antwoord geeft, heb je wat interpersoonlijk werk te doen. Je kunt beginnen met de ander te verbeelden en te zeggen (niet hardop maar in je hoofd) wat je zou willen zeggen. Nog beter is het als je iemand anders die jij vertrouwt, zijn of haar plek laat innemen. Spreek alsof je de juiste persoon tegenover je hebt zitten. Het zou kunnen gebeuren dat je iets moet toegeven; iets wat je verstopt hebt, je mening eindelijk ventileert, excuses maakt voor iets waar je spijt van hebt, je gevoelens uit of vertelt over je angsten en beperkingen.

Het oefenen van de waarheid vertellen tegen degene waar je mee zou willen spreken kan helpen, maar helpt je wellicht maar een klein beetje vooruit. Voor sommigen is het oefenen hiervan juist hetgeen ze doen als ze in bed liggen. Uiteindelijk heb je het lef en wellicht de steun van een vriend of een hulpverlener nodig om echt met deze persoon te gaan praten. Het is dusdanig belangrijk, dat het onderbewuste deel van jouw brein het tegen je zin wakker laat liggen en het laat overpeinzen. Dat is een goed teken dat wat je zegt echt belangrijk is, en dat wat je voelt substantieel anders zal zijn nadat je het gezegd hebt: helderder, completer, krachtiger en minder gestrest.

De geest dwingen stil te zijn

Waakzaamheid is een staat van bewustzijn. Slaap is een andere staat. De hoeveelheid mentale activiteit (en letterlijk het aantal neuronen dat gevuurd wordt) bepalen in welke staat je je bevindt. Er zijn verschillende dingen die je kunnen helpen om controle te krijgen over de staat van jouw bewustzijn. Degene die ik je ga vertellen, behoeft geen oefening. Als je het eenmaal kunt, werkt het.

Yogi’s noemen dit tratak. Traditioneel wordt het uitgevoerd door te staren in de vlam van een brandende kaars, al heb ik het zelf nooit zo gedaan. Mijn voorkeur gaat uit naar het tekenen van een grote zwarte stip op een wit papier en deze aan de muur te hangen. Zo werkt het: Je gaat zitten met je gezicht naar de stip, een aantal armlengtes ervan af. Je zet een timer op 10 minuten en je staart naar de stip. De regels zijn simpel. Beweeg je ogen verder niet. Ook niet knipperen. Ja, niet knipperen! Jezelf 10 minuten focussen op een punt zonder te knipperen is niet makkelijk. Je ogen zullen irriteren en vochtig worden en uiteindelijk zul je niet tegen kunnen houden dat je knippert. Dat is niet erg. Het doel is om je ogen stil te houden en niet te knipperen. Als dit wel gebeurt, ga dan terug naar de wil om je ogen open te houden en stil te houden. Het Yogi concept hier is dat als de ogen niet bewegen, de geest ook stil is Na 10 minuten (wat niet lang is vergeleken met de tijd die je anders wakker had gelegen), zal je je in een andere staat van bewustzijn begeven vergeleken met toen je startte. Totdat je het probeert zul je niet weten hoe het voelt, maar je geest zal, in korte tijd, gestopt worden in de overmatige wegen die jou wakker hielden. Deze staat zal je veel sneller doen slapen.

Ten minste één onderzoeker heeft onderzocht wat deze oefening doet met de melatonine waarden voor en na de tratak. De conclusie is dat de melatonine spiegel wordt verhoogd. Melatonine is een neurotransmitter die het brein helpt van de ene in de andere staat te komen, wat ook de reden is waarom mensen dit nemen om beter te slapen. Nog beter, als je de oefening dagelijks doet, zijn de effecten op de melatonine nog groter.

De geest vervagen

Een andere oefening die je staat van bewustzijn kan veranderen, is afkomstig van Carlos Castaneda genaamd: “De wereld stoppen”. Waar tratak de geest stilt en een staat dichter bij slaap realiseert, helpt deze oefening je geest te vervagen, wat een staat creëert die dichter bij dromen in de buurt komt. Als je je bewustzijn kunt verplaatsen richting dromen, is het daadwerkelijk starten met dromen een stuk gemakkelijker.

Het vervagen bestaat uit twee stappen. In de eerste fase, begin je met vervagen door je zicht te vervagen. Om hier goed in te worden moet je dit met je ogen open kunnen. In de 2e fase pas je toe wat je geleerd hebt terwijl je op bed ligt met je ogen gesloten.

Castaneda’s wereld stoppen vraagt je om drie verschillende dingen te doen. De eerste is dat je moet lopen (ergens waar je een eind voor je uit kunt kijken, bij voorkeur buiten) in slow motion. Het tweede is dat je lange, diepe ademhalingen wilt hebben, zonder pauze tussen het einde van het inhaleren en het beginnen met uitademen en vice versa. Het derde en meest belangrijke is dat je je zicht vervaagt. Ik bedoel niet dat je je zicht helemaal wazig maakt maar je totale zicht op één centraal punt laat focussen ergens in je gezichtsveld.

Sta en kijk vooruit, zonder je ogen te bewegen. Probeer bewust te worden van wat er zich aan de uiterste rechtse kant van je gezichtsveld bevind. Nu ook zo voor de linkerzijde. En als je toch bezig bent, boven en onder ook. Terwijl je dit doet, word je bewust van je complete gezichtsveld. Zodra je dit gedaan hebt, begin je met wandelen. Zodra je beweegt zul je merken dat je ogen willen meebewegen. Je doel is om voorwaarts te blijven kijken terwijl alles om je heen beweegt, na een aantal minuten zul je merken dat je dit prima kunt volhouden en dat je prima kunt navigeren zonder je te focussen op iets in het bijzonder. Je zicht verschuift nu van de zogenaamde Fovea visie (het midden van je retina waar de meest visuele receptoren zich bevinden) naar de perifere visie (de rest van je retina, het deel dat je normaal een beeld geeft van wat om je heen is). Op dezelfde manier dat tratak je geest vertraagt en laat stoppen, zorgt de verschuiving van Fovea naar perifere visie voor een verschuiving in geest van het lineaire, doelgerichte deel naar het deel dat contextueel, intuïtief en holistisch is. Dit is juist de verschuiving die je nodig hebt als je van een staat van waakzaamheid naar dromen wilt gaan.

Deze oefening stopt de wereld omdat je langzaam wandelen, ademhalen en vervaagde visie combineert. Hierdoor wordt het lastiger om te denken. Gedachten geven je een oneindige flow aan percepties van het huidige moment. Psychologische tijd stopt, en hierdoor stopt de wereld voor degene die de wereld waarneemt.

De centrale vaardigheid hier is het vervagen van je eigen visie, en het te leren met je ogen open. Als je er goed in wordt kun je het ook met je ogen dicht. Probeer als je in bed ligt je ogen te sluiten en je visie te vervagen. Het lijkt alsof je simultaan bewust wordt van het totale gezichtsveld van het zwart aan de binnenkant van je oogleden. Al is er niet veel te zijn, er is nog steeds een verandering van staat die je kunt maken waardoor je geest gaat volgen. Het resultaat zal een reductie van lineaire, doelgerichte mentale activiteit zijn die je wakker houdt. In de plaats daarvan shift je naar een associatieve, pre-droom staat. Om de transitie naar dromen te versterken, laat je geest associatieve beelden vormen. Zodra je opmerkt dat je geest willekeurige beelden vormt, geef je attentie aan deze beelden totdat je ze kan omvormen tot andere beelden. Het pad waar je op stond zal veranderen in de zee ’s nachts, als een boot op de rivier, als de kralen van het kraalgordijn die heen en weer bewegen bij de ingang van de keuken waar je de leraar van groep 3 ziet zitten. Zo ga je van willekeurige beelden naar een droom. Hetgeen dit in gang zette was het vervagen van je zicht met je ogen gesloten.

Slaap lekker. Droom zacht!

Van: Steve Bearman.

Bron: Wisdom Pills, via Educate Inspire Change

KennisOase streeft naar de waarheid, maar pretendeert niet de waarheid in pacht te hebben.